Pariz razmišlja o zabrani e-romobila: Od grada su napravili džunglu
Odluku će u narednim sedmicama donijeti pariška gradonačelnica Anne Hidalgo dok u februaru ističu licence tri francuska operatera e-romobila – Lime, Dott i Tier
Pandemija koronavirusa sa sobom je donijela i revoluciju električnih romobila. Ipak, njihova upotreba do danas nije u potpunosti regulisana u mnogim zemljama i to je samo jedan od problema ovog saobraćajnog sredstva „nove generacije“.
Prema pisanju britanskog "The Guardiana", gradske vlasti Pariza razmatraju zabranu iznajmljivanja električnih romobila koje su u prijestolnici Pariza stvorili sigurnosne probleme u saobraćaju – stres za pješake te dodatne gužve na ulicama.
Donekle razumljivo - na ulicama Pariza trenutno ih ima čak 15.000.
Odluku će u narednim sedmicama donijeti pariška gradonačelnica Anne Hidalgo dok u februaru ističu licence tri francuska operatera e-romobila – Lime, Dott i Tier. Svjesni problema, i sami su predložili uvođenje registracijskih pločica kako bi sve saobraćajne prekršaje električnih romobila mogla pratiti policija kao i provjeru ličnih iskaznica da bi bili sigurni da su korisnici stariji od 18 godina.
A upravo je Pariz bio prvi u Evropi kada je 2018. godine otvorio svoje ulice za tržište e-romobila koji su se ostavljali bilo gdje i preuzimali mobilnom aplikacijom. Dvije godine kasnije, vlast je morala reagovati na hiljade pritužbi građana. Grad je tada suzbio broj operatera na tri, skuteri su se automatski pratili, ograničeno im je kretanje (od 10 do maksimalno 20 kilometara na sat), a uvedene su i posebno označene površine za parkiranje.
Pariz sada odlučuje o budućnosti e-romobila.
Prošle sedmice je Maud Gatel, zastupnica stranke centra MoDem, na sjednici gradskog vijeća izjavila kako su e-romobili Pariz pretvorili u "džunglu". S tim se slaže i David Belliard, zamjenik gradonačelnika iz stranke Zelenih zadužen za promet i javne prostore.
Kako kaže - sve opcije su "na stolu", uključujući i zabranu.
- Zabrinuti smo i zbog sigurnosti učesnika na skuterima i zbog pješaka. Ulice su potpuno zakrčene, morat će se nešto uraditi. Ako s operaterima ne nađemo rješenje za sigurnost i korištenje javnog prostora, vrlo vjerovatno ćemo morati obustaviti cijelu ovu stvar, rekao je Gatel.
Gradski vijećnici potakli su i pitanje ekologije: iako ne zagađuju, e-romobili imaju „kratak život“ te postaju otpad.
Gatel tvrdi kako Pariz „može preživjeti“ bez e-romobila navodeći kao primjer Barcelonu koja ih nikad nije uvela kao i gradove koji graniče s Parizom poput Montreuila i Aubervilliersa.
Operateri, sa druge strane, tvrde da Pariz ima jednu od najstrožije regulisanih pravila za e-romobile na svijetu sa 1,2 miliona vozača skutera koliko ih je registrovano prošle godine i čiji je broj povećan za 76 posto između ljeta 2021. i ljeta 2022. – većina njih su stanovnici Pariza. Poručuju i kako eventualna zabrana e-romobila ne bi riješila saobraćajne probleme grada.
U međuvremenu, raste broj Francuza koji kupuju svoje lične e-romobile. Samo prošle godine u Francuskoj je kupljeno oko 900.000 e-skutera za ličnu upotrebu što ovu državu čini najvećim tržištem u Evropi.
Za razliku od Ujedinjenog Kraljevstva, koje zabranjuje lične e-skutere na javnim ulicama, oni su dopušteni u Francuskoj, ali moraju ostati na biciklističkim stazama, ne smiju prelaziti brzinu od 25 km na sat i ne smiju prevoziti više od jedne osobe.
Francuski operateri e-romobila također tvrde da je lične e-skutere teže regulisati nego unajmljene. S 25 km na sat, privatni skuteri mogli bi ići brže od pariških skutera za iznajmljivanje, koji su ograničeni na brzinu od 20 km na sat.
Nicolas Gorse, glavni poslovni direktor operatera Dott tvrdi da je korištenje električnih romobila u Francuskoj možda i najorganizovanije na svijetu.
- Ne postoji nijedan drugi grad u kojem imate 2.500 parkirnih mjesta za mikro mobilnost, u Parizu postoji jedno na svakih 200 metara. To je samo jačanje infrastrukture Pariza koja je doživjela ogromnu transformaciju proteklih godina uključujući i više biciklističkih staza koje više nisu samo za bicikliste već ih koriste i vozači električnih romobila, kaže Gorse.
Garance Lefevre, direktor za odnose s javnošću američkog operatera za iznajmljivanje Lime kaže da je Pariz jedan od gradova s najvećom upotrebom Limea u svijetu - električni romobil ove kompanije vozi se svake četiri sekunde u svijetu.
Inače, u prvih osam mjeseci ove godine u Parizu je zabilježeno 337 saobraćajnih nesreća u kojima su učestvovali električni romobili, što je porast u odnosu na 247 nesreća u istom periodu 2021. U jednom od najgorih takvih slučajeva je nesreća u kojoj je poginuo italijanski državljanin koji je stradao kao pješak nakon što ga je udario električni romobil na kojem su bile dvije žene.
Operateri tvrde da je udio e-romobila u saobraćajnim nesrećama u Parizu neznatan te da su romobili bezazleniji u odnosu na mopede ili automobile.