PISA test 2022: Balkan ispod prosjeka znanja, učenici iz Azije dominiraju
Od đaka iz Crne Gore, lošiji su vršnjaci iz Sjeverne Makedonije, Kosova i Albanije

Učenici sa Balkana i dalje su ispod prosjeka u matematičkoj, čitalačkoj i naučnog pismenosti, rezultati su najnovijeg ciklusa PISA testa za 2022 godinu.
Od učenika iz Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Kosova, Srbije i Hrvatske nešto su bolji učenici iz Slovenije. Bosna i Hercegovina nije učestvovala u istraživanju čime je godinama jedina država koja je izopćena iz istraživanja i to zbog vlasti RS-a koje smatraju da "entitetske vlasti imaju vlastiti obrazovni sistem i trebaju nastupati odvojeno".
PISA testove Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) 15-godišnji učenici rade svake tri godine, a u njima su redovno najbolji učenici iz Azije, prije svega iz Singapura, Kine, Tajvana i Japana. U posljednjem istraživanju učestvovalo je oko 690.000 učenika iz 81 zemlje. Test se sastoji od čitalačke, matematičke i testova naučne pismenosti te kreativnih zadataka.
Singapur bez premca
Iz Srbije je u testu učestvovalo više od 6.413 učenika. Srbijanski mediji prenose kako je postignuće učenika iz Srbije na istom nivou kao i 2018. godine. Učenici iz Crne Gore ostvarili su lošije rezultate nego 2018.
Od đaka iz Crne Gore, lošiji su vršnjaci iz Sjeverne Makedonije, Kosova i Albanije. Đaci u Sloveniji i Hrvatskoj bolje su prošli od drugih učenika u regionu.
Slovenija je jedina zemlja od bivših jugoslovenskih republika sa rezultatima iznad prosjeka.
Đaci iz Singapura su bez premca. Ponovili su uspjeh prethodnih generacija. Zajedno sa Hong Kongom, autonomijom u okviru Kine, Japanom, Korejom i Makaom (Kina) nadmašili su sve države u matematici. Od evropskih zemalja, Finska je najbolja u rezultatima.
Devojčice bolje čitaju, dječaci računaju
PISA testiranje je pokazalo da su djevojčice znatno nadmašile dječake u čitanju i u nauci, dok su dječaci za devet poena bolji od učenica u matematici.
OECD ima 37 država članica, uglavnom razvijenih zemalja poput Sjedinjenih Američkih Država, Japana i Evropske unije.
Ipak, sve više država učestvuje u testiranju, jer vlasti žele da vide gdje su njihovi učenici u odnosu na međunarodne standarde.